Pages

Sunday, August 29, 2010

KeNapA waNita MenAngiS?














Kenapa wanita menangis???
seperti yg kita tau,sudah menjadi lumrah pada setiap wanita itu yg mempunyai hati yg lembut,mudah tersentuh atau erti kata lain;sensitif...
air mata ini juga menjadi senjata kepada setiap insan yg melihat,terutama kepada insan-insan yg bergelar lelaki...
tp,knapa wanita ni mudah mengalirkan air mata???
kerana wanita ini telah diciptakan Allah dengan 9 nafsu dan hanya 1 akal,dimana 1 akal utk untuk mengawal 9 nafsu...
kadang-kadang,mesti lelaki nih pelik dan mungkin ade juga yg jelik..knpa wanita senang sgt menanges atas perkara remeh..
dari aspek ni,lelaki seharusnye memahami wanita...wanita akan menangis jika org yg dia sayang tidak ambil berat pasal diri nye..dan wanita juga akan menangis jika tiba-tiba dimarahi tanpa alasan yg munasabah..perkara ni nmpk kecik je kan?..tp,ini lah hakikat nye seorg wanita yg sememang nye mempunyai hati lembut...dan mudah tersentuh dgn kata-kata...pada wanita hal ini akan terkesan dalam hati dia..
contohnye,kisah ini...

"abg,bahu ayg sakit la.boleh tak abg tolong picit jap"..lepas tu suami dia cakap.."ala syg,abg pun letih juga.."pastu,pasti muncung isteri tu akan keluar sedepa. pada masa tu dia akan mula mengomel dan turunlah air mata..sikit je kan masalah nye?kalau kes macam ni terjadi macam mane?suami sure menggelabah kalau tengok isteri nangis..hehe.

so,memang tak ada cara lain.kena pujuklah jawabnya.tapi,nak pujuk pun kena ada cara.salah pujuk,lagi menjadilah jawabnya..bak kata Dr.Fadhilah Kamsah, "jika isteri tengah menagis,dan seumpama mahu dipujuk,suami kena guna cara yang terbaik,contohnya,peluk isteri tu, kalau rasa tak reti nak peluk,usap lah tangannya sambil senyum ke arahnya.insyaallah,lembut hati isteri tu."


Saat Allah ciptakan wanita, Allah membuatnya menjadi sangat utama. Allah ciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya dan juga bahu itu cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur.


Allah memberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan, dan mengeluarkan bayi dari rahimnya, walau seringkali pula, ia kerap berulangkali menerima cerca dari anaknya itu.

Allah memberikan keperkasaan, yang mampu membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah walaupun disaat semua orang sudah putus asa.

Pada wanita, Allah memberikan kesabaran, untuk merawat keluarganya, walau letih, walau sakit, walau lelah, tanpa berkeluh kesah.

Allah memberikan wanita, perasaan peka dan kasih sayang, untuk mencintai semua anaknya, dalam situasi apapun.Perasaan ini juga yang akan memberikan kehangatan pada bayi-bayi yang menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat pandangan lembut dari seorg wanita yg bergelar ibu.

Allah memberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya, melalui saat-saat sukar dan duka, dan menjadi pelindung baginya. Sebab, bukankah tulang rusuklah yang melindungi setiap hati dan jantung agar tak terkoyak?

Allah memberikan kepadanya kebijaksanaan, dan kemampuan untuk memberikan pengertian dan menyedarkan, bahawa suami yang baik adalah yang tak pernah melukai isterinya. Walau, seringkali pula, kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami, agar tetap berdiri, sejajar, saling melengkapi, dan saling menyayangi.

Dan, akhirnya, Allah memberikan wanita air mata agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus Allah berikan kepada wanita,agar dapat digunakan bila-bila diinginkan. Hanya inilah kekuatan yang dimiliki wanita dan air mata ini adalah air mata kehidupan".


2 comments:

  1. hati perempuan ibarat kace..

    ReplyDelete
  2. hati wanita sgt la sensitif...thnx cz singgah sini n baca...^_^

    ReplyDelete