Pages

Wednesday, December 22, 2010

FiNaLLy HoLidAys Come!!

yeay!!! Finally holidays come...huhu...i loike it~!...ngeee~

to all JADians...HAPPY HOLIDAY!!!

        *良いお年を~*(HaPpY NeW yEaR!)^_^

Sunday, December 19, 2010

Oh KatAk ku~

mesti pelik kan ngan tajuk post dis time kan?hahaha
actually..hari ni diri ini hanya mampu hidup ngan duet RM1 dlm dompet...(cube anda bayangkan..)..hebat x?
xsehebat mane..sbb nye terpksa jugak membuka 'isi perut' katak sy..kesian 'beliau'...
DAN hari pon akhir nye sy menyelongkar sume duet syiling semata2 utk sesuap nasi utk mkn malam...hehehehe..lihat la gmbr di bwh..kesian dia..hahaha


*pengalaman..mcm mane hidup susah nye dgn nilai RM1*

Friday, December 17, 2010

mEnGHiTunG HaRi

もうそろそろ休みだ~!!^_^ うれっちいいい!~
hehehe...pejam celik pejam celik..sudah hampir masa nye utk sy bercuti bersama keluarga..setelah 2bulan setengah tidak pulang ke kg..
tp kali ni bukan pulang ke kg..my parents yg dtg sini...yeay..!!!
SY MAHU JUMPA MA DAN ABAH...rindu sgt2..xtau la nape kali ni mcm excited sgt utk cuti..
kebiasaannnye xde la se'excited' mcm ni..hurm,mybe sbb da そろそろ nk pegi 日本(japan)kot..huaaaa...i'm gonna miss them damn much...T_T
TP...xpeeeeee...berusaha utk family sy dan akan buat yg terbaek utk family sy..yossshhh~ hehehe
nati sy update lagi ek gmmbr2 time holiday nati..kot2 la ade g tmpt2 best yg ley share nati..huhu..

Wednesday, December 8, 2010

GirLs' Day OuT


~we are besfrens ever..sampai bila-bila~ LUV YOU ALL!!!


*my best friend ever ~SyiRa~ ^_^


*my best friend ever ~AzYaN~ ^_^

Sunday, December 5, 2010

SeDikit LeGa

setelah sume bnda yg agak meletihkan badan dan otak utk memikirkan sudah hampir berakhir..
contoh nye sperti:
-interview utk ke university at Japan...
-hari ni(5/12/2010)ade test japanese languange proficiency test(JLPT)[~N1~](~_~")
-dpt tau result from Japan university (sy sudah lulus...alhamdulillah (^_^) )
-dan report experiment yg memeningkan kepala

hari ni,after abes je JLPT,ramai yg kuar utk enjoy2 wpun kami still ade report yg menunggu utk disiapkan..hehehe..

konon nye mcm nk 'banzai'..tp xde la smpai xingat dunia kot..haha..

then,on da way nk balek ke TBP petang td dari test kat CONFUSION SECONDARY PRIVATE SCHOOL,traffic jam yg amat dahsyat td...selama 1jam setengah duduk kat atas kerusi bas tu..kebas da punggung sume org..hahaha..

papehal pon,smpai je umah,tgk drama jepun(SHINZAMONO)~tp,agak bosan setelah smpai episod 7~so lastly,decide tgk episod last..hahaha~

mlm lak kuar ngan kwn2 dan kakak2 usrah..mkn2 kat luar..DAN sume mkn2 tu akak usrah sy yg baek hati yg BELANJA..mekaseh KAK KHALILAH ^_^

TAPI kawan2..masih lagi ade yg blom selesai..cuma sedikit lega...pape pon perlu teruskan perjuangan di jalan yg sy pilih ini..yosh~! >_<

#MARI SAMA-SAMA KITA BERUSAHA# がんばりましょう!よし~!!!>_<

Friday, November 19, 2010

MeNseTsu GanBaroU miNnA~!!

面接はもうそろそろだよね~。。tak smpai 24 hours da pon kan?
mst cuak kan?..sy pon cuaaakssss...
tp xpe..kiter perlulah berusaha dan setelah berusaha itu kiter perlulah bertawaqal kepada Allah...supaya dimudahkan segala urusan kiter..amin...



semoga kiter dpt ape yg kiter inginkan..(^_^)

Thursday, November 18, 2010

Sy SukA kUcinG...

Sy sgt suka kucing..smpai ade satu blog kucing yg mmg sy follow...
almost everyday menatap blog 'beliau'..
nama 'beliau' ialah maru...itu dlm bahasa jepun nye..
dalam bhs melayu nye...mksud nye ialah BULAT..haha
kucing ni mmg sgt CuMEL!!..>_<
kucing ni berasal dari jepun..
jenis scottish fold....sgt la kelihatan manja..huggable kan?
sy sediakan sekali dgn gmbr2 'beliau' ye..
sume gmbr2 ni adelah gmbr favourite sy..hehe..

inilah beliau dengan baju hujan nye....cute kan..?
hehehe...^_^

gelagat nye dlm sinki...lalala..

mcm muka terkejut....hahaha..tp tetap comel..hihihi..

p/s:
sy mahu memiliki kucing seperti ini bile ade duet n peluang utk jaga nye..
and scottish fold is my choice..
how bout urs? ^_^

jom2 sharing pasal kucing kesayangan masing2....hehe..
~cat_lover~ ..::meowww::..



Sunday, October 17, 2010

MaMpukAh WaNitA iTu?


Mampukah engkau menjadi seperti Siti Khadijah?...
Agung cintanya kepada Allah dan Rasulullah...
Hartanya diperjuangkan ke jalan fisabilillah...
Penawar hati kekasih Allah, susah dan senang rela bersama...

Mampukah engkau didik jiwa seperti Siti Aisyah?...
Isteri Rasulullah yg bijak, pendorong kesusahan dan penderitaan...
tiada sukar utk dilaksanakan..

Mampukah engkau menjadi wanita solehah?...
Mati dalam keunggulan islam...
bersinar indah...
harum tersebar bagai wanginya pusara Masyitah...

Friday, September 24, 2010

KeNaPa Allah TeMukAn KitEr dGn OrG yG saLaH

Memang sakit bila cinta yg kita dambakan selama ini tak dihargai oleh insan yg bernama kekasih,apatah lagi kita dibuang begitu saja... tapi,itulah juga petanda terbaik untuk diri dan kehidupan kita pada masa akan datang.

1. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya apabila kita bertemu jodoh yg sebenar,masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA.

2. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.

3. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

4. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA.

5. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan...

6. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

7. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA.

8. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.

9. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YG TAK SELAMANYA KEKAL.

Wahai sahabat yg kecewa,menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya.

Hari esok pun kita sendiri tak pasti samada menjadi milik kita. Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhanNYA, dan meninggalkan laranganNYA..

PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH malu untuk menolak permintaan hambaNYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepadaNYA.

~ALLAH knows BESt!~♥

Wednesday, September 22, 2010

CahAyA HaTikU

Engkau tidak memerlukan cintaku
Tapi...tapi...
Aku..
Aku mengemis menagih merayu cinta-Mu
Sujud mendambakan kasih-Mu yang Maha luas
Bagi mereka yang menyucikan diri
Seringkali aku menyatakan syukur
Tapi bersamanya aku sertakan derhakaku
Mengingkari perintah-Mu
Meletakkan cinta lain dalam hatiku
Walau sedar aku sekadar kuli-Mu
dan terkadang kerana nafsu
Kerana nafsu
Aku membenarkan apa yang Engkau murka
Bergelumang dengan najis-najis dosa
Setelah itu pun
Ya Rahman Engkau beri ku nikmat
Ya Tawwab Engkau beri ku sakit
Ya Ghaffar Engkau beri ku keampunan
Ya Nur Qalbi
Hanya bila Engkau ingin bicarakan cinta
pada jiwa-jiwa yang rela diri kekasih-Mu
Engkau campakkan ke daerah ujian
dan aku ingat sekali menjadi jiwa itu.

Sunday, August 29, 2010

KeNapA waNita MenAngiS?














Kenapa wanita menangis???
seperti yg kita tau,sudah menjadi lumrah pada setiap wanita itu yg mempunyai hati yg lembut,mudah tersentuh atau erti kata lain;sensitif...
air mata ini juga menjadi senjata kepada setiap insan yg melihat,terutama kepada insan-insan yg bergelar lelaki...
tp,knapa wanita ni mudah mengalirkan air mata???
kerana wanita ini telah diciptakan Allah dengan 9 nafsu dan hanya 1 akal,dimana 1 akal utk untuk mengawal 9 nafsu...
kadang-kadang,mesti lelaki nih pelik dan mungkin ade juga yg jelik..knpa wanita senang sgt menanges atas perkara remeh..
dari aspek ni,lelaki seharusnye memahami wanita...wanita akan menangis jika org yg dia sayang tidak ambil berat pasal diri nye..dan wanita juga akan menangis jika tiba-tiba dimarahi tanpa alasan yg munasabah..perkara ni nmpk kecik je kan?..tp,ini lah hakikat nye seorg wanita yg sememang nye mempunyai hati lembut...dan mudah tersentuh dgn kata-kata...pada wanita hal ini akan terkesan dalam hati dia..
contohnye,kisah ini...

"abg,bahu ayg sakit la.boleh tak abg tolong picit jap"..lepas tu suami dia cakap.."ala syg,abg pun letih juga.."pastu,pasti muncung isteri tu akan keluar sedepa. pada masa tu dia akan mula mengomel dan turunlah air mata..sikit je kan masalah nye?kalau kes macam ni terjadi macam mane?suami sure menggelabah kalau tengok isteri nangis..hehe.

so,memang tak ada cara lain.kena pujuklah jawabnya.tapi,nak pujuk pun kena ada cara.salah pujuk,lagi menjadilah jawabnya..bak kata Dr.Fadhilah Kamsah, "jika isteri tengah menagis,dan seumpama mahu dipujuk,suami kena guna cara yang terbaik,contohnya,peluk isteri tu, kalau rasa tak reti nak peluk,usap lah tangannya sambil senyum ke arahnya.insyaallah,lembut hati isteri tu."


Saat Allah ciptakan wanita, Allah membuatnya menjadi sangat utama. Allah ciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya dan juga bahu itu cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur.


Allah memberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan, dan mengeluarkan bayi dari rahimnya, walau seringkali pula, ia kerap berulangkali menerima cerca dari anaknya itu.

Allah memberikan keperkasaan, yang mampu membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah walaupun disaat semua orang sudah putus asa.

Pada wanita, Allah memberikan kesabaran, untuk merawat keluarganya, walau letih, walau sakit, walau lelah, tanpa berkeluh kesah.

Allah memberikan wanita, perasaan peka dan kasih sayang, untuk mencintai semua anaknya, dalam situasi apapun.Perasaan ini juga yang akan memberikan kehangatan pada bayi-bayi yang menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat pandangan lembut dari seorg wanita yg bergelar ibu.

Allah memberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya, melalui saat-saat sukar dan duka, dan menjadi pelindung baginya. Sebab, bukankah tulang rusuklah yang melindungi setiap hati dan jantung agar tak terkoyak?

Allah memberikan kepadanya kebijaksanaan, dan kemampuan untuk memberikan pengertian dan menyedarkan, bahawa suami yang baik adalah yang tak pernah melukai isterinya. Walau, seringkali pula, kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami, agar tetap berdiri, sejajar, saling melengkapi, dan saling menyayangi.

Dan, akhirnya, Allah memberikan wanita air mata agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus Allah berikan kepada wanita,agar dapat digunakan bila-bila diinginkan. Hanya inilah kekuatan yang dimiliki wanita dan air mata ini adalah air mata kehidupan".


Friday, August 6, 2010

KeRaNa Fibroadenoma BerEndAm AiR MatA





Pada mulanya Maisarah tidak hiraukan tentangbenjolan pada payu dara kanan kerana beranggapan ia adalah mungkin normal bg seorang perempuan setiap kali datang haid. Namun,apabila benjolan tersebut membesar sehingga saiz ibu jari kaki, Maisarah mulai risau. Apatah lagi tangannya akan terasa sakit dan mudah kebas kalau terlanggar benjolan tersebut. Atas nasihat sepupu yang lebih tua, akhirnya Maisarah membuat keputusan untuk keklinik swasta utk pemeriksaan awal.

Doktor di klinik itu menyarankan Maisarah utk mendapatkan rawatan di Hospital Kuala Lumpur bg membuat pemeriksaan lanjut. Perasaan bimbang dan tidak sanggup lagi utk menahan sakit,akhirnya keluarga Maisarah mengambil langkah utkk membawa ke Pusat Perubatan Universiti Malaya bg mendapatkan rawatan segera.

Setelah pemeriksaan 'cytology' dilakukan,barulah doktor mengesahkan benjolan tersebut adalah ketumbuhan FIBROADENOMA.

Pada mulanya doktor mengesan DUA benjolan lain melalui pemeriksaan secara manual.Kemudian,doktor menyarankan Maisarah membuat ujian 'ultrasound' bg mengenal pasti jumlah keseluruhan ketumbuhan yg terdpt pada payu daranya.

Akhirnya doktor mengesahkan terdpt EMPAT ketumbuhan fibroadenoma.Doktor mengatakan ketumbuhan fibroadenoma bukanlah ketumbuhan yg berbahaya. Malah ia boleh hilang dengan sendirinya. Bagaimanapun, doktor menyarankan supaya Maisarah menjalani pembedahan bg membuang fibroadenoma tersebut.

Apabila ditanya puncanya,doktor menyatakan mungkin ia disebabkan oleh genetik ataupemakanan kerana kebanyakan makanan pada hari ini mengandungi bahan kimia yg tinggi. Jadi Maisarah berpendapat dengan doktor, mungkin ia disebabkan oleh gaya pemakanan kerana berdasarkan latar belakang keluarga Maisarah tiada dlm sejarah seorang pun yang mengalami fibroadenoma mahupun kanser payu dara.

Walaupun melalui empat pembedahan kecil shj,hanya Allah yg tahu perasaan Maisarah ketika itu. Menurut doktor risiko mereka yg pernah mengalami ketumbuhan fibroadenoma utk mendapat kanser payu dara adalah 3%. Daripada seorang yg peramah dan aktif, Maisarahmenjadi seorang yg pasif. Seolah-olah tidak dpt menerima hakikat terdapat fibroadenoma. Setiap hari yg dilalui hanya lahbertemankan air mata.

"Bahawa besarnya sesuatu balasan itu menurut besarnya sesuatu bencana ujian;dan bahawa Allah apabila mengasihi sesuatu kaum diuji mereka,kemudian sesiapa yang menerima ujian itu dengan redha,maka dia akan beroleh keredhaan Allah,dan sesiapa yang bersikap keluh kesah serta benci menerima ujian itu,maka dia akan mendapat kemurkaan dari Allah"sabda Rasulullah s.a.w (H.R Tirmidzi dan Ibn Majah)

Apakah berterusan hati Maisarah diragut pilu??

Bagaimanakah Maisarah lalui kehidupannya yg seterusnya??

Marilah kita sama-sama meletakkan diri kita sbg Maisarah..

dan tanya pada diri kita sendiri seperti soalan di atas...


.::info tambahan::.
Kebanyakan remaja perempuan pastinya beranggapan benjolan yang terdapat pada payu dara adalah perkara biasa ketika dating haid.Benjolan pada payu dara pada umumnya boleh dikategorikan kepada dua iaitu ‘Ketumbuhan Benign dan Ketumbuhan Kanser’. Fibroadenoma adalah sejenis ketumbuhan benign yang kerap terjadi pada gadis dan wanita berumur dibawah 30 tahun terutamanya mereka yang berumur belasan tahun sehingga ke awal dua puluhan.

Thursday, August 5, 2010

DiaRi SeOrAng IsTeRi


Aduh...sakitnyer. ..isk.... . aduuh....Bang sakit nye tak tahan saya" keluh Nisa pada suaminya Zakri.


"Apelah awak nie....lama sangat nak bersalin dah berjam-jam dah tak keluar-keluar juga. Penat dah saya tunggu. Nih mesti ader benda yang tak elok awak buat , itu lah sebab lambat keluar budak tu banyak dosa la tu" rungut Zakri pd Nisa.

Nisa hanya diam dan menahan sakit nak beranak, hampir 1 jam Nisa dalam bilik bersalin tapi baby tak keluar juga. Sebak hati Nisa bila Zakri berkata begitu. Sejak mengandung ada sahaja yang tidak kena dihati Zakri terhadapnya. Seakan-akan membenci Nisa dan anak yang dikandungnya. Jururawat datang memeriksa dan kemudian bergegas memanggil Doktor Johari. Doktor Johari (Doktor Peribadi) datang dan bergegas menyediakan keperluan menyambut kelahiran. Nisa hanya mendiamkan diri menahan sakit dan air mata meleleh panas dipipi bukan disebabkan takut atau sakit tapi rungutan Zakri tadi. Doktor Johari menyuruh Nisa meneran ...."Come on Nisa u can do it...once more...." Kata ransang Doktor Johari itu membuatkan Nisa bertenaga dan sekali teran sahaja kepala baby sudah keluar..."Good mummy" kata Doktor Johari selepas menyambut baby yang keluar itu.

Tiba-tiba Nisa terasa sakit lagi dan Nisa meneran untuk kali kedua dan keluar seorang lagi baby, kembar rupanya. "Nisa u got twin, boy and girl, putih macam mummy dia" kata Doktor Johari memuji Nisa. "Tahniah Zakri,it's a twin" Doktor Johari mengucapkan tahniah kepada Zakri. Zakri hanya mendiamkan diri setelah menyaksikan kelahiran anak pertamanya, kembar pulak. Memang Doktor Johari itu menyuruhnya melihat bagaimana keadaan kelahiran anaknya. Baby boy dan girl Nisa namakan Mohammad Danial dan Nur Dania.Nisa berasa lega... tapi Nisa masih lagi teringat kata-kata Zakri padanya sebentar tadi. Terlalu banyak kata-kata yang membuat Nisa selalu kecil hati . Tapi Nisa tahankan sahaja. Nisa tahu kalau Nisa mengadu pada emak, Nisa akan dimarahi semula. Jadi Nisa hanya diam dan memendam rasa. Danial dan Dania diletakkan di nursery di Hospital itu sementara menanti Nisa berehat kemudian dapatlah Nisa menyusukan Danial dan Dania. Comel sungguh kembar Nisa. Nisa termenung dan otak fikirannya menerbang kembali detik-detik semasa Nisa mengandungkan kandungannya, Zakri selalu memarahi Nisa, ada sahaja yang tidak kena. Kata Nisa yang bukan-bukan, gila, ada sahaja tuduhan yang tidak masuk akal semuanya dihamburkan pada Nisa. Tak sanggup Nisa hadapi semua itu tapi demi kandungannya, Nisa kuatkan semangat dan pendirian Nisa.

Ingat lagi waktu Nisa mula mengandung Zakri tak percaya Nisa mengandung anak dia, dua kali dia membuat pemeriksaan Antenatal samada Nisa mengandung.Zakri ragu anak dalam kandungan Nisa. Dia tak boleh terima baru tiga bulan kahwin dah mengandung.. .Nisa dah 2 bulan...Nisa cuma kosong selama sebulan selepas berkahwin. Nisa tak tau nak cakap apa.

Nisa balik rumah dalam kesedihan. Pada mulanya Nisa gembira bila mengandung tapi sebaliknya pula yg terjadi. Perasaan hati Nisa bangga Nisa dapat memberi zuriat kepada Zakri. Tapi apa yang Nisa dapat hanyalah tuduhan yang tak pernah terlintas di otak jemala Nisa. "Kenapa abang berlainan sekarang ni, tak macam dulu pelembut, suka berjenaka, ni tak asyik nak cari salah Nisa sahaja. Nape Bang?"soal Nisa pada Zakri . "Kaulah penyebabnya. Tak yah nak tunjuk baik plak" Zakri menempelak Nisa "Jantan mana yang kau layan kat opis kau tu" sergah Zakri lagi. "Abg syak Nisa ngan lelaki lain ke? Kenapa Abg syak yg bukan-bukan, Nisakan isteri Abang yang sah tak kanNisa nak buat jahat ngan orang lain pulak Bang"? terang Nisa pada Zakri. "ALLAH dah bagi kita rezeki awal,tak baik cakap cam tu. Itu semua kehendak ALLAH" Nisa senyum dan menghampiri sambil memeluk badan suaminya tetapi Zakri meleraikan pelukan Nisa dengan kasar sehingga Nisa hampir tersungkur. Nisa menangis dan sedih. Zakri buat tak tahu sahaja. Deraian airmata Nisa semakin laju. Nisa hanya mampu menangis. Terasa dada .Nisa sakit menahan semua tohmahan dari Zakri, suaminya yang sah. "Woi, benda-benda tu bole terjadilah Nisa, kawan baik ngan bini sendiri, suami sendiri, bapak ngan anak, hah emak ngan menantu pun bole jadi tau apatah lagi macam kau nie, tau tak. Tu dulu kawan kau lama tu yang satu opis ngan kau tu, Farid, bukan main baik lagi budak tu" marah Zakri. "Entah-entah keturunan kau, darah daging kau pun tak senonoh.... heee teruk. Nasib aku la dapat bini cam engkau ni"kutuk Zakri lagi pada Nisa. "Bawa mengucap Bang, jangan tuduh saya yang bukan-bukan saya bukan perempuan tak tentu arah walaupun saya menumpang keluarga ni , saya bukan jenis macam tu saya tau akan halal haram, hukum hakam agama. "Walaupun saya tak tau asal usul keluarga kandung saya, saya bersyukur dan berterima kasih pada emak kerana jaga saya dari kecil dah macam darah daging saya sendiri" kata Nisa pada Zakri. "Tapi Abang tak boleh hina keluarga kandung saya walaupun saya tak pernah tengok muka ayah dan mak kandung saya. Mereka lahirkan saya kedunia,"ucap Nisa sambil menangis.

Semenjak kejadian itu Nisa terpaksa mengikut Zakri ke tempat kerjanya apabila habis waktu kerja. Nisa berehat di Surau tempat Zakri bekerja. Zakri bekerja di salah sebuah Pusat membeli belah dan kerjanya mengikut shif.Kalau Zakri shif malam terpaksalah Nisa menunggu Zakri sehingga pukul 10.30 malam - 11.30 malam sehingga habis Pusat membeli belah itu tamat waktu perniagaannya. Nisa terpaksa berbohong pada emak dan keluarga lain dengan mengatakan Nisa buat overtime di pejabat. Nisa terpaksa berbuat demikian kerana tidak mahu dikata-kata dan dituduh lagi. Dengan keadaan perut semakin membesar Nisa gagahkan juga. Tetapi kadangkala Zakri tidak menjemput Nisa di tempat kerja terpaksalah Nisa menaiki bas. Begitulah Nisa sehinggalah Nisa hampir pada waktu bersalin Nisa. Kalau diminta jemput...macam- macam kata kesat dilemparkan pada Nisa, perempuan tak tau berdikarilah, berlagak senang lah, lagak kaya lah. Pernah suatu hari Nisa naik marah kerana Zakri jemput Nisa lambat sampai sakit pinggang Nisa menunggunya. Nisa menangis. Zakri tiba-tiba naik angin dan cakap perangai Nisa macam firaun la, perempuan tak sedar dirilah, tak layak jadi isterilah, menyusahkan macam-macam kata nista dilemparkan pada Nisa.

Nisa tambah sedih mengenangkan diri Nisa, ngadu kat emak takut dimarahi pula...bila Nisa balik ke rumah, mereka berdua akan berlakun yang mereka tidak bergaduh...Nisa sedaya upaya tidak mahu menunjukkan yang masalah melanda perkahwinannya. Kasihan Nisa...dalam keadaan yang begitu Nisa masih mampu bertahan, masih kuat lagi emosinya. Satu hari Zakri dalam keadaan marah telah menarik rambut Nisa dan menghantukkan kepala Nisa ke dinding...Nisa hanya mampu menangis dan menanggung kesakitan gara-gara Nisa nak pergi ke rumah Mak Usu Nisa yang ingin mengahwinkan anaknya di Tanjung Karang. Emak Nisa dah seminggu pergi ke sana untuk menolong. Hari dah mula petang jadi Nisa mendesak agar bertolak cepat kerana kalau hari malam nanti bahaya , "Kita nak jalan jauh ni Bang. Biarlah kita pergi awal sikit bolehlah tolong apa yang patut. Masa nilah kita nak membalas pertolongan mereka, ingat tak masa kita kahwin mereka bekerja keras kan "kata Nisa pada Zakri. Zakri ketika itu sedang berehat menonton. "Bang dengar tak ni, lagi pun hari dah mula gelap,takut plak hujan nanti"desak Nisa lagi. Tiba-tiba Zakri bangun dan mukanya bengis memandang Nisa "Kau tahu aku penatkan, tak boleh tunggu ker,suka hati aku lah nak pegi malam ke siang ke tak pegi langsung ker"marah Zakri. "Itu Nisa tau, Abang dah berehat dari pagi tadi Bang masih penat lagi, Nisa cuma nak ingatkan Abang aja"Nisa memberitahu Zakri. Zakri datang pada Nisa dan direntapnya rambut Nisa dan di hantukkannya kepala Nisa kedinding.
Nisa tak dapat buat apa. YA ALLAH sanggup Zakri berbuat demikian...terasa kebas kepala Nisa dan mula membengkak. Pening kepala Nisa dibuatnya. "YA ALLAH kau kuatkan iman aku YA ALLAH, lindungilah aku dan kandungan aku dari bahaya YA ALLAH" doa Nisa dalam hatinya. Nisa memencilkan diri Nisa disudut dinding dan menangis.Zakri kemudian duduk diam. Nisa rasa kepala Nisa macam nak pecah. Kebas masih lagi dan embengkak.. .berdenyut2. .."Bang, Nisa minta maaf jika Nisa membuat Abang marah" Nisa memohon maaf pada Zakri sambil teresak-esak.

Treet,Treet, Treet, Treet....bunyi handphone Zakri. "Sapa plak nie sebok je....."Rungut Zakri yang tengah sibuk berborak dengan kawan-kawan di salah sebuah caf?. "Hoi, Encik Zakri, bini ko kat wad tak gi jengok ke, apa punya laki ko nie? sindir Azlan, kawan pejabat Zakri. "Alah, dia sihat je kat wad tu, makan tanggung berak cangkung, ha,ha,ha"gelak Zakri dan kawan-kawan lain. Azlan cuma berdiam diri. "Senangnya hidup Zakri nie tak ader risau langsung pasal bini dia"cetus hati Azlan. "Akulah kalau bini aku masuk wad bersalin aku sentiasa dok sebelah dia tau...mereka perlukan kita masa tu...nyawa mereka dihujung tanduk semata-mata nak melahirkan zuriat yang dari darah daging engkau tau, cuba fikir sikit" Azlan mengingatkan Zakri. "Iyelah, Lan, lagipun Nisa dah bersalin, selamat dah, sekarang tengah berehat laaa, apa aku nak risau lagi" jawab Zakri selamba. "Suka hati kau lah, tapi kalau ader apa-apa nanti kau jangan menyesal Zakri, sesal tak sudah nanti" kata Azlan lagi. Treet, Treet, Treet....bunyi handphone Zakri. "Hello Zakri speaking" jawab Zakri. "Hello Zakri, Doktor Johari sini, ade masalahlah Zakri, pasal Nisa, datang segera ke hospital ye Zakri, Nisa tidak sedarkan diri........ ."panggilan kecemasan dari Doktor Johari "Iye ke, teruk ke dia Johari , okay I atang"...tuttttttt . Zakri menamatkan perbualannya dengan Doktor Johari. "Lan. Kau kut aku, Nisa tak sedar diri ..."ajak Zakri pada Lan. "Hah, tadi kau kata bini kau sihat"tanya Lan pada Zakri. "Alah jom ler cepat" desak Zakri.

"Zakri, kami tak dapat selamatkan Nisa, Nisa mengalami pendarahan otak yang serius, sebelum nie pernah tak Nisa jatuh atau...terhantuk kuat cause sebelah kanan kepalanya kelihatan bengkak dan ada tanda lebam. Mungkin kesan dah lama? tanya Doktor Johari dengan serius dan ingin penjelasan Zakri. Zakri hanya mendiamkan diri. Automatik otak Zakri teringat yang dia pernah menarik rambut Nisa dan menghantukkan kepala Nisa kedinding sekuatnya... dan selepas kejadian itu Zakri tidak pernah pun membawa Nisa ke Klinik untuk membuat pemeriksaan kepalanya dan semenjak kejadian itu Nisa sering sakit kepala yang teruk ...tapi Zakri tidak pernah mengendahkan kesakitan Nisa....baginya Nisa mengada-ngada ..saja buat sakit untuk minta simpati...tetapi sebaliknya.. ...Zakri hanya diam...."YA ALLAH apa aku dah buat" rasa bersalah membuat dirinya rasa menggigil... "Doktor Zainal yang merawat Nisa kerana Nisa mengadu sakit kepala sewaktu Nisa memberi susu pada kembarnya di Nursery, sakit yang amat sangat katanya so Doktor Zainal membawa Nisa ke Lab untuk membuat scanning di kepalanya dan confirm otaknya ada darah beku tapi malangnya ia sudah ditahap yang kritikal, kami tak mampu lakukan apa-apa kerana Nisa tidak mahu di operation sebelum meminta izin dari kau Zakri, Nisa telah pergi dulu dengan tenang.Permintaan terakhir Nisa, Nisa minta kau membaca diarinya. I'm really sorry Zakri. ALLAH berkuasa Zakri kita tak dapat menghalangnya" kata Doktor Johari lalu memberikan Zakri sebuah diari yang berbalut kemas dengan kain lampin baby yang masih baru.

Zakri mengambil diari itu dan membuka setiap lembaran diari Nisa, setiap lembaran tertulis rapi tulisan Nisa dan peristiwa yang berlaku pada Nisa pada setiap hari , Zakri membacanya sepintas dan nyata keluhan,kesakitan segala luahan rasa Nisa semuanya tertera di iarinya. Dan Zakri dapati setiap peristiwa itu semuanya perlakuan buruk Zakri terhadap Nisa..."YA ALLAH kenapa aku buat Nisa begini" terdetik hati Zakri selepas membaca tiap lembaran diari Nisa. Dan terpandang oleh Zakri mukasurat akhir lembaran diari yang ditanda dengan bunga ros merah yang telah kering....membuat Zakri tertarik untuk membacanya.. . Untuk suami Nisa yang tersayang, I LOVE U Bang... "SELAMAT HARI ULANG TAHUN PERKAHWINAN YANG PERTAMA"


Assalamualaikum.

Abang,

Ingat tak bunga Ros merah ni, Abang berikan pada Nisa sewaktu mula mengenali Abang. Lama Nisa simpan bunga tu Bang...Bunga inilah lambang bermulanya perkenalan Nisa dengan Abang. Nisa benar-benar menyayangi Abang. Nisa menyimpan setiap hadiah yang abang bagi pada Nisa. Abang tak pernah tahu kan ... Itulah salah satu buktinya betapa sayangnya Nisa.. Terlebih dahulu Nisa ingin sangat dengar Abang panggil Nisa AYANG seperti kita baru kahwin...Abang panggil Nisa AYANG...terasa diri dimanja bila Abang panggil Nisa cam tu...walaupun Nisa dapat merasa panggilan AYANG itu seketika sahaja. Abang dah banyak berubah. Perkataan AYANG telah hilang dan tidak kedengaran untuk Nisa lagi. Kenapa? Bencikah Abang pada Nisa? Abang...mukasurat nie khas utk Abang. Bacalah semoga Abang tahu sayangnya Nisa pada Abang. Abang ingatkan hari nie hari ulangtahun perkahwinan kita yang pertama dan Nisa hadiahkan Abang....... Danial dan Dania. Untuk Nisa tak perlulah Abang bagi kerana tak ada apa yang Nisa inginkan melainkan kasih sayang Abang pada Nisa. Nisa akan pergi mencari ketenangan dan kedamaian untuk diri Nisa. Nisa pergi untuk menemui NYA.

Nisa harap Abang akan menjaga Danial dan Dania dengan baik dan jangan sekali-kali sakiti mereka. Danial dan Dania tak tahu apa-apa. Itulah hadiah paling berharga dari diri Nisa dan mereka adalah darah daging Abang. Jangan seksa mereka. Abang boleh seksa Nisa tapi bukan mereka. Sayangilah mereka...Nisa ingin mengatakan bahawa Nisa tak ada hubungan dengan sesiapa melainkan Abang sahaja di hati Nisa. Jiwa dan raga Nisa hanya untuk Abang seorang. Terima kasih kerana Abang sudi mengahwini Nisa walaupun Nisa in cuma menumpang kasih disebuah keluarga yang menjaga Nisa dari kecil hinggalah Nisa bertemu dengan Abang dan berkahwin. Nisa harap Abang tidak akan mensia-siakan kembar kita dan Nisa tidak mahu mereka mengikut jejak kehidupan Nisa yang malangkerana menumpang kasih dari keluarga yang bukan dari darah daging nisa....tapi Nisa bersyukur kerana dapat mengecapi kasih sayang sepenuhnya dari keluarga ini. Nisa harap sangat Abang akan sentiasa memberitahu pada kembar kita yang Nisa ibunya akan sentiasa bersama disamping kembar kita, walau pun Nisa tak dapat membelai dan hanya seketika sahaja dapat mengenyangkan kembar kita dengan air susu Nisa. Berjanji pada Nisa dan ingat DANIAL dan DANIA adalah darah daging abang...Ampunkan Nisa dan halalkan segala makan minum Nisa selama setahun kita bersama. Sekiranya Abang tidak sudi menerima Danial dan Dania berilah pada emak Nisa supaya emak menjaga kembar kita dan segala perbelanjaan Nisa dah buat nama emak untuk KWSP Nisa. Biarlah emak menjaga kembar kita sekurang-kurang terubat juga rindu emak sekeluarga pada Nisa nanti bila memandang kembar kita. Comel anak kita bang..Dania mengikut raut muka Abang...sejuk kata orang dan Nisa yakin mesti Danial akan mengikut iras raut wajah Nisa...Ibunya. ..sejuk perut Nisa mengandungkan mereka. Inilah peninggalan Nisa untuk Abang. Semoga Abang masih sudi menyayangi dan mengingati walaupun Nisa sudah tiada disisi Abang dan kembar kita.

Wassalam.
Salam terakhir dari Nisa Untuk Abang dan semua.
Doakan Nisa.

Ikhlas dari

Nur Nisa


Sabarlah Zakri, ALLAH maha berkuasa. Kuatkan semangat kau, kau masih ada Danial dan Dania" pujuk Azlan. Zakri hanya tunduk membisu. YA ALLAH,Nisa maafkan Abg Nisa. Zakri longlai dan diari ditangannya terlepas, sekeping gambar dihari pernikahan antara Zakri dan Nisa jatuh dikakinya dan Zakri mengambilnya. Belakang gambar itu tertulis "HARI YANG PALING GEMBIRA DAN BAHAGIA BUAT NISA DAN SEKELUARGA. NISA DISAMPING SUAMI TERCINTA SELEPAS DIIJABKABULKAN. SEMOGA KEGEMBIRAAN DAN KEBAHAGIAAN AKAN MENYELUBUNGI DIRI NISA DAN KELUARGA NISA HINGGA KEAKHIR HAYAT NISA.

Zakri terjelepuk dilantai dan berjuta penyesalan merangkumi seluruh tubuhnya. Zakri seakan orang hilang akal. Satu demi satu setiap perlakuannya terhadap isterinya Nisa seperti terakam dalam kotak otaknya...setiap perbuatannya. ..seperti wayang jelas terpampang.. . kenapalah sampai begini jadinya...kejamnya aku...Nisa, Nisa, Nisa maafkan Abang Nisa. Sewakt jenazah Nisa tiba dirumah suasana amat memilukan. Zakri tidak terdaya untuk melihat keluarga Nisa yang begitu sedih atas pemergian Nisa. Namun emak Nisa begitu tabah dan redha. Danial dan Dania sentiasa di dalam pangkuan neneknya.Saat akhir untuk melihat Jenazah Nisa, Zakri lihat muka Nisa tenang bersih dan Zakri kucup dahi Nisa buat kali terakhir seakan-akan lirik mata Nisa mengikuti wajah Zakri. "Nisa Abang minta ampun dan maaf" bisik Zakri perlahan pada telinga Nisa sambil menangis dengan berjuta penyesalan menimpa-nimpa dirinya. Apabila Zakri meletakkan kembar disisi ibunya mereka diam dari tangisan dan tangan dari bedungan terkeluar seolah-olah mengusapi pipi ibu mereka buat kali terakhir dan terlihat oleh Zakri ada titisan airmata bergenang di tepi mata Nisa. Meleleh perlahan-lahan bila kembar itu diangkat oleh Zakri. Kembar menangis semula setelah diangkat oleh Zakri dan diberikan kepada neneknya.

Jenazah Nisa dibawa ke pusara dan ramai yang mengiringinya termasuklah kembar bersama. Walaupun kembar tidak tahu apa-apa tapi biarlah kembar mengiringi pemergian Nisa, Ibu mereka yang melahirkan mereka. Amat sedih ketika itu.. Zakri tidak mampu berkata apa-apa melainkan menangisi pemergian Nisa yang selama ini merana atas perbuatannya. Dan akhirnya Jenazah Nisa selamat dikebumikan. Satu persatu orang ramai meninggalkan kawasan pusara dan akhirnya tinggallah Zakri keseorangan di pusara Nisa yang merah tanahnya...meratapi pilu, berderai airmata dengan jutaan penyesalan ...YA ALLAH , kuatkan hambamu ini YA ALLAH. Hanya KAU sahaja yang mengetahui dosa aku pada Nisa....ampunkan aku YA ALLAH....akhirnya Zakri terlelap disisi pusara Nisa bermimpikan oleh Zakri,Nisa datang mencium tangan, mengucup dahi dan memeluk Zakri dengan lembut mulus. Zakri melihat Nisa tenang dan jelas kegembiraan terpancar dimuka Nisa Putih bersih. Nisa, Nisa, Nisa nak kemana Nisa, Nisa, Nisaaaaaa. Zakri terjaga dari lenanya. Terngiang-ngiang suara kembar menangis. "YA ALLAH ,Zakri,Zakri bangun Zakri...dan hampir senja ni, mari kita balik, kenapa kau tidur kat sini Zakri?" tegur abang long , abang ipar Zakri. Dari jauh Zakri lihat emak dan kakak ipar mengendung kembar. Mereka menangis. Zakri berlari menuju ke arah kembarnya dan mengusap-usap ubun-ubun anak kembar dan secara automatik kembarnya diam dari menangis. "Danial, Dania anak ayah, ayah akan menjagamu nak...kaulah penyambung zuriat, darah daging ayah... emak, abang dan kakak ipar Zakri tersedu hiba dan mereka berlalu lemah meninggalkan pusara Nisa....

Friday, July 16, 2010

~Al-Kisah Mustafa Kamal Atartuk~

al-kisah nye tentang Mustafa Kamal Atartuk..mungkin kalian sume pnah dgr tntang kisah ni..dan mungkin da byk kali anda dgr kisah ni kan?..tp pasti nye kisah tu da dgr dulu2..dan skang ni xingat sgt kan?..hehe..so,now..sy mahu bgtau anda pasal kisah ini sbgai perkongsian utk yg masih belum pnah dgr kisah ni dan utk 'refresh' balik utk yg mane sudah terlupa or samar2 ingat tntang kisah ni...ZooOoOoM~^_^

bagaimana dia modenkan Islam di Turki dengan cara yang salah... dan bagaimana balasan Allah kepada dia semasa hidup dan setelah dia mati... semoga kita dpt pengajaran dr kisah ini..marilah kita renung-renungkan...










Assalammualaikum,

Buat renungan bersama. Teladan Dari Kisah Hidup Mustafa Kamal Attartuk.

1. Membolehkan perempuan memakai tudung dengan syarat pakai skirt.

2. Membolehkan lelaki memakai seluar panjang dengan syarat pakai tali leher dan topi(sesuai dengan kehendak barat).

3. Menyuruh wanita dan lelaki menari di khalayak ramai. Beliau sendiri pernah menari dengan seorang wanita di satu parti umum yang pertama di Ankara.

4. Beliau pernah menegaskan bahawa "negara tidak akan maju kalau rakyatnya tidak cenderung kepada pakaian moden."

5. Menggalakkan minum arak secara terbuka.

6. Mengarahkan Al-Quran dicetak dalam bahasa Turki.

7. Menukar azan ke dalam bahasa Turki. Bahasa Turki sendiri diubah dengan membuang unsur-unsur Arab dan Parsi.

8. Mengambil arkitek- arkitek dari luar negara untuk memodenkan Turki. Hakikatnya mereka diarah mengukir patung-patung dan tugu-tugunya di seluruh bandar Turki.

9. Satu ucapan beliau di bandar Belikesir di mana beliau dengan terang-terangannya mengatakan bahawa agama harus dipisahkan dengan urusan harian dan perlu dihapuskan untuk kemajuan.

10.Agama Islam juga di buang sebagai Agama Rasmi negara.

11.Menyerang Islam secara terbuka dan terang-terangan.

12.Menggubal undang-undang perkahwinan berdaftar berdasarkan undang-undang barat.

13.Menukar Masjid Ayasophia kepada muzium, ada sesetengah masjid dijadikan gereja.

14.Menutup masjid serta melarang dari bersembahyang berjemaah.

15.Menghapuskan Kementerian Wakaf dan membiarkan anak-anak yatim dan fakir miskin.

16.Membatalkan undang-undang waris, faraid secara islam.

17.Menghapus penggunaan kalendar Islam dan menukarkan huruf Arab kepada huruf Latin.

18.Mengganggap dirinya tuhan sama seperti firaun. Berlaku peristiwa apabila salah seorang askarnya ditanya "siapa tuhan dan di mana tuhan tinggal?" oleh kerana takut, askar tersebut menjawab 'Kamal Atartuk adalah tuhan" beliau tersenyum dan bangga dengan jawapan yang diberikan oleh askar itu.

Kematian Kamal Atartuk Yang Menyeksakan Di saat kematiannya, Allah telah datangkan beberapa penyakit kepada beliau sehingga beliau rasa terseksa dan tak dapat menanggung seksaan dan azab yang Allah berikan di dunia.

Antaranya ialah :
1. Didatangkan penyakit kulit hingga ke kaki dimana beliau merasa gatal-gatal seluruh badan.

2. Sakit jantung.

3. Penyakit darah tinggi.

4. Panas sepanjang masa, tidak pernah merasa sejuk sehingga terpaksa diarahkan kepada bomba untuk menyiram rumahnya 24 jam. Pembantu-pembantunya juga diarahkan untuk meletak ketulan-ketulan ais di dalam selimut untuk menyejukkan beliau.

Maha suci Allah, buat macam mana pun rasa panas tak hilang-hilang. Oleh kerana tidak tahan dengan kepanasan yang ditanggung, beliau menjerit sehingga seluruh istana mendengar jeritan itu. Oleh kerana tidak tahan mendengar jeritan, mereka-mereka yang bertanggung jawab telah menghantar beliau ke tengah lautan dan diletakkan dalam bot dengan harapan beliau akan merasa sejuk.

Allah itu Maha Besar, panasnya tak jugak hilang! Pada 26 september 1938, beliau pengsan selama 48 jam disebabkan terlalu panas dan sedar selepas itu tetapi beliau hilang ingatan.

Pada 9 November 1938, beliau pengsan sekali lagi selama 36 jam dan akhirnya meninggal dunia. sewaktu beliau meninggal, tidak seorang pun yang memandi, mengkafan dan menyembahyangkan mayat beliau. Mayatnya diawetkan selama 9 hari 9 malam, sehingga adik perempuan beliau datang meminta ulama-ulama Turki memandikan, mengkafankan dan menyembahyangkannya. Tidak cukup dari itu, Allah tunjukkan lagi balasan azab ketika mayatnya di bawa ke tanah perkuburan.

Bila mayatnya hendak ditanam, tanah tidak menerimanya (tak dapat nak bayangkan bagaimana tanah tidak menerimanya). Disebabkan putus asa, mayatnya diawetkan sekali lagi dan dimasukkan ke dalam muzium yang diberi nama EtnaGrafi (kalau tak silap dengar) selama 15 tahun sehingga tahun 1953).

Selepas 15 tahun mayatnya hendak ditanam semula, tapi Allah Maha Agung, bumi sekali lagi tak menerimanya. Habis ikhtiar, mayatnya dibawa pula ke satu bukit ditanam dalam satu binaan marmar beratnya 44 tan. Mayatnya ditanam di celah-celah batu marmar. Apa yang menyedihkan, ulama-ulama sezaman dengan Kamal Atartuk telah mengatakan bahawa "jangan kata bumi Turki, seluruh bumi Allah ini tidak menerima Kamal Atartuk!"

Dari Abdullah bin 'Amr r.a, Rasulullah saw bersabda : "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat."

Muhasabahlah diri sendiri (yakni diri saya) sebelum muhasabah diri orang lain. Apa yang baik dan benar itu datangnya dari Allah swt. Apa yang salah dan silap itu adalah dari kelemahan manusia itu sendiri.

Wassalam.





Thursday, July 15, 2010

血液型自分の説明書。。ハハハ

これはくだらない話なんですけど、面白いと思った。ハスパリナ先生のBLOGを読んだきっかけだった。
自分の説明書メーカ。。。こちらは私のです。。(^_^)

p/s: みんなも。。やってみれば、面白いよ。^^

Thursday, May 20, 2010

LeLong KaSut..sApE mAhU..??!!!..



kwn-kwn sume..ade x sesape nk beli kasut ini..sape mahu sila la gtau ek..sy mahu jual..
kalo ase cm berMINAT...sy akan msj awk tntang BIODATA kasut ini ek..harga nye ley runding..akan diberi kan sekali ngan kotak n beg plastik nye sekali..sbb kasut ni baru dilahirkan pada 15 mAy 2010..baru jep pakai sekali..huhu...contact me at skype,ym or fb..thnx~



Monday, April 19, 2010

HaSiL UsYa kAt PC FAIR 2010..@KLCC

h0HohO....inilah dia hasil konon2 nk usya shj kat PC fair tu..huhu..tup2 da 'terbeli' la plak benda alah sume tu..sket je kalo nk dibanding kan ngan org laen..tp still gak ase poket 'ringan' sgt skang ni..lalalala~....sy beli 3 brg jep..seperti yg telah disertakan ngan gmbr kat bwh tuuu...huhu...

'benda alah' yg sudah 'terbeli'...hahahaha
1)...beg galas lappy/laptop...si merah yang 'medatsu'(menyerlah gler.hihi)..harga nye hanyalah RM38 jep..after less from RM45...(tu kire ok la kan)
2)..ini pulak ialah..EXTERNAL HARD DISK 400GB...my first external hard disk..*sori la..ketinggalan zaman sket bab2 mcm ni..*..org laen da baper bijik da ade kan..hoho..xpe2..asalkan bahagia..hehe..plus,dpt gift beg yg bercorak putih tu...free jep..^^..kire berbaloi la jugak harganya..in addition..dlm nye ade lah SAMSUNGnye..*org kedai tu ckp la..pastu balek umah baru la terhegeh2 nk check balek..hahaha...*seb baek OkKe~..ngee~
3)..haaaa...ini DIA!...benda lah ni la yg menjadik penarik kpd BUDAK2 JAD utk pnjam..ini lah dia CYBER CLEAN HELLO KITTY..wrna pink cm highlighter.hahaha..kalo ngantok time wat shukudai(homework)..tgh benda lah tu terus xngantok..sbb nye kow kow dia nye wrna menyakitkan mata..mula2 mmg cm gitu..lama2..errrmmm..kite tunggu dan lihat yek kengkwn sume..hahahahaha..
benda ini mmg sgt menarik...name samaran nye ade lah GELI-GELI..huhu..pegang nye sgt la kimochi ii...hahaha..
dlu da beli da bnda beli..tu pon bukan sy yg beli..tp 'dia' yg tlg beli kan..sy tlg pakai jep..'dia' guna sket jep..sy yg lebih2 pakai..smpai da xnmpk warna sebenar da..hahaha..gomen neee~...^^
beli la kengkwan ye..geli2 ni sgtla berguna utk mencuci lappy korg yg berhabuk bagaikan satu daerah tu..tambah2 kat celah2 speaker..kalo guna ni..mmg PERRRGHHH...LICIN!!...geli2 mkn bnda lah habuk sume tu..wow~..*two thumbs up laaa..

p/s:...先輩..このかわいいものをご紹介ありがとう~...=)

Wednesday, March 31, 2010

JuMpa JPJ LaGi tD

tepat kul 9 td..jumpa lagi JPJ...and kalo u guys nk tau..sy dpt JPJ yg sama wktu test yg kete...
ade dua org..sorg tu xpenah nmpk la..tp yg sorg lagi tu la yg JPJ yg sma wktu test kete sy..korg mst ingat lagi kan..alaaaa...yg TDO wktu nk test jalan raya tuuuuu...hahaha...kelakar kannnn??..hehe...
pastu td...mmg giler r cuak..(xpenah xcuak kalo bab2 ujian ni..hehe)...pastu tup2 dpt no hampir last lak tu...dpt no 64...last kan?...huhu..smbil nunggu..nengok la org2 laen yg buat...perghhh..cam2 ragam yg ade..ade yg jatuh titi(bab tu mmg agak cuak la)...ade yg slh wktu wat test jln berlapan la..mcm2 ade..mcm ASTRO..haha...
then,giliran sy lak...da panas da wktu tu..tengahari di shah alam..sape xknl..mmg panas la...=(..
jalan berlapan tu --> LULUS!
titian --> LULUS!
halangan --> LULUS!
emergency break --> LULUS!*..tp agak licin la..sbb smlm hujan..tp sbb da tgahari kan..so,da kering..huhu..=)
jalan raya pon LULUS!...
TAPI...
part da berhenti yg dekat2 da nk abes tu..fuhhh...hari ini dlm sejarah!...
HASLINI dpt wat double stand...hahahahaahah..kelakar x?..selama ni..wktu duk renshuu(latihan)..xpnah dpt..sbb......
hari ni sy berusaha gler2..smpai JPJ tu clap utk keBERUSAHAAN sy..hahaha..*berpeluh2...ngeee~~
pastu last..amek jep result ngan JPJ tu..*seb baek JPJ yg TDO tu xingat muka sy..hehe..(tp sy ingat muka dia..haha)...
kwn2..HASLINI da LULUS sume daaaaa...da dpt lesen P utk B2 dan D...yeay!..alhamdulillah..=)

Wednesday, March 24, 2010

Disebalik tabir ketika ujian JPJ! (^_^)

semalam sy ade ujian JPJ for lesen kete tau...cuak sesgt time tu...(~_~)...but,first of all...meh sy nk cter dlu psl ape yg berlaku smlm ek..ujian JPJ ade sesi(ni utk pengetahuan sesape yg xde pengalaman ek)...tp xsure la plak ade baper..hehehe..sy dpt sesi pagi..smlm bdak2 JAD yg laen yg ade ngan sy utk attend ujian tersebut adelah dayah and bifa...
mula2 dtg,masing2 dpt nombor....
Haslini ---> 21
Bifa ---> 24
Dayah ---> 63
then,dftr kat kaunter JPJ..but guys,b4 dat wktu nk tunggu kaunter tu open..kami sume menunggu la kat depan pjabat(ade kusi kat situ)..pastu,waktu ngah borak2..dtg la sebijik van wrna hitam..sume mata tumpu kat situ jep..after a few minutes tgk,bising satu tmpt tu...rupe2nye JPJ nye van..lagi la bertambah kecuakan yg mmg sedia ade..*dup dup dup...haha...sume yg trun dari van tu...fuh..muka masing2 GARANG jep...tp most of them laki...da la muda2..tp xhensem pon..biase2 jep..nganganga...
kaunter JPJ tu bukak kul 8.30,tp kami sume da siap beratur da b4 pkul 8.30 lgi..(ini lah kami bdak jepong...hahaha)...(^_^)...*still lagi cuak..after dat, pergi kat pondok menunggu giliran utk diuji...ade 2 bahagian yg kena uji...
part 2: ujian berlitar (1.Bukit..*part paling CUAK!..2.Side parking...3.Three pointer)
part 3: ujian jalan raya (ade 2 roundabout,3 traffic light...*kire ni part yg susah..but dat day,plus la plak JLN JAM sbb ade ROAD BLOCK...huhu..)
mula2,sy kna pergi utk part 2 (ujian berlitar)...sehhhh,cuak gler time bukit, da la JPJ pmpuan..mmg wkt tu,dlm hati ni ingat Allah jep...byk2 berdoa..
1.Bukit ---> tayar not 100% at da line kuning,but seb baek la JPJ pmpuan tu cam baek,beliau arahkan move to the next part...p/s: time tu baru la tersedar yg kete sy naiki tu adelah kete yg sma wktu wat latihan bukit sehari b4 JPJ...n ngan kete tu jgak la setiap kali nk trun bukit jep,xdpt...mmg bersyukur sesgt sbb wktu ujian lepas..alhamdulillah..=)..LULUS!
2.Side Parking ---> LULUS! =)
3.Three pointer ---> LULUS! =)
akhirnye,lulus utk ujian part 2...next station is part 3(ujian jln raya)..
utk ujian jln raya ni, seorg JPJ akan ada dlm satu kete..n each of the cars ade tmpal nombor..i got kete no.2..n extra,dpt JPJ laki..(lega gak la,cz btter then dpt JPJ pmpuan yg agak cerewet) =)
firstly,masuk...sy mula kan dgn greet...
Haslini: Selamat pagi encik...
Tester: Ermmmm...(dgn suara garau n agak garang)..*makin cuak...haha
next,start berlakon2..haha..buat 5 perkara...
1.betulkan tmpt duduk dgn keselesaan kaki utk pijak clutch..
2.check cermin sisi dan belakang
3.check signal
4.check wiper
5.check gear..(free ke x)
*..tetibe ase cm ckgu driving lak..hahaha..
...pastu mula la perjalanan..keadaan JPJ tu masih lagi sihat..namun begitu,beliau tidak bersuara..*xpe la kan..xkesah pon..lgi bgus,bleh concentrate..hehe...
TETAPI, lpas je pagar skolah mandu tu,beliau terus lentok..dan sepanjang perjalanan beliau hanya la tdo...mula2 cm fkir beliau xtdo,mcm buat2 tdo ke kan..sbb dia pakai spek hitam,so xnmpk la mata tu tutup ke x..namun begitu,terBUKTI yg mmg beliau TDO..nk tau kenapa??..
sbb siap terlentok kepala hingga nk smpai ke bahu sy..wktu tu,sy mmg nk tergelak..tp tahan je..hahaha...
wktu on da way nk balek,ttbe lak ade road block plak..aduh..mmg jln jam la..da la sy ni bukan nye terer sgt nk balance clutch ngn minyak...pastu ttbe kete MATI..*perrghhh...mmg cuak rrrr...mmg da pkir akan GAGAL la...aduhhh..TAPI...sbb kan JPJ tu tdo,dgn kesempatan tu,sy cepat2 on balek..seb baek ok...hahahahahahahaha....
finally,smpai kat skolah mandu baru la dia bgun dari tdo..n ttbe bercakap...
Tester: ooo..da smpai...ermmm..(smbil tanda2 kat borang..)
Haslini: time kaseh encik..(smbil tersenyum..sbb da nmpk LULUS..ngeee~)
Tester: Aa!..(cm bernada tegas)..*buat2 tegas kot..hahaha
finally, i got lesen P utk kete!...yeay!...
p/s: 1st time jumpa JPJ tdo wktu nk uji calon..hahaha...anyway thanks la sbb xterjaga wktu kete mati kat road block tu..hehehe...Alhamdulillah...
Y(^_^)Y

::kat bwh ni ade sekali ade lah borang yg telah diisi oleh JPJ...sbgai bukti..hahaha



~Start Again~

Dear my frensss,
Dis is my NEW blog...yg lama tu da delete da..ngee~
yg dlu tu xbest...
skang ni, insyaAllah i'll try my BEST utk jadikan blog yg menarik..
but, all of u kna la help me jgak ek...hehehe..
yoroshiku onegaishimasu....ok, dats all from me stakat ni...daaa~..(^_^)